Bouwverslag

 

23 mei 2003
Bij Burton hebben we meer informatie gekregen en een aantal afgebouwde Burtons bekeken. We hebben de bouwhandleidingen aangeschaft voor 10,-. De handleidingen zijn duidelijk geschreven en uitgebreid voorzien van foto's en tekeningen.
's Avonds het internet afgestruind naar een mogelijke Donor. Bij ons in Apeldoorn had Garage Minke Hilgenberg een mogelijke kandidaat staan; een blauwe 2CV6 uit 1987.

24 mei 2003
Vanochtend direct gebeld met Garage Minke Hiligenberg. De 2CV was nog niet verkocht. Wij zijn in de auto gesprongen.en hebben de Eend bekeken. Minke heeft de auto 6 jaar in onderhoud gehad. De auto heeft 83.000km op de klok en de koppelingsplaten zijn 15.000 km geleden vernieuwd. Het chassis is gedeeltelijk verrot en vermoedelijk niet bruikbaar.  Dit is op zich niet erg, omdat ik zo wie zo van plan was om een nieuw chassis te gaan gebruiken. De auto startte na een beetje choken en pompen. De motor loopt als een zonnetje. De vering piept en kraakt niet, dus de veerpotten zullen na verwachting niet vervangen hoeven te worden. Voor 400,- werd de koop gesloten.

De DonorEend

We zijn gelijk even doorgereden naar Halfords om een garagekrik, 4 steunen en een multi-tool te kopen. Dankzij de ANWB kaart met 5% korting.

Nu komt de eerste uitdaging. Waar laat ik dat ding! Ik beschik niet over een garage.
Op het internet vond ik een oude autokampioen uit 1981. Hierin stonden de exacte maten van de 2CV. Na wat meten waren er twee geschikte plekken: op de Veranda of op de oprit achter het hek. Omdat het zomer wordt, hebben we in eerste instantie gekozen voor de oprit.
Deze plek heeft een nadeel. Hier staat een dood boompje. "Die haal ik wel even weg", dacht ik. 4 uren en behoorlijk wat zweetdruppels staakte het boompje de strijd en ging om. Onvoorstelbaar hoeveel wortels zo'n boompje heeft.

27 mei 2003
Vanmiddag heb ik de DonorEend op gehaald. De eerste keer in mijn leven dat ik een 2CV bestuurde. Een hele ervaring. Ik moet ontzettend wennen aan de versnelling (optrekken in de tweede versnelling gaat overigens ook prima).

Het was een beetje passen en meten, maar de Eend staat op de gewenste plek.
Op de terugweg naar de garage (om de HA-borden terug te brengen) ook nog even een haakse slijper van 500W bij de Kwantum gehaald voor maar 12,99. Een originele OkiDoki.

28 mei 2003
Gebeld met de RDW, zoals in de Burton handleiding stond aangegeven. Doorverbonden met de VINner. De VINner verwees mij naar de Burton Car Company. Hier weten ze precies weten wat ik moet doen. Namelijk helemaal niets. Gewoon slopen en het chassisnummer ruim uitslijpen.
Vanavond websites van 2cv en Burton bouwers afstruinen op tips voor de sloop.

29 mei 2003

Het is hemelvaart, dus heb ik drie complete dagen om de 2cv te slopen. Stralend weer en een  zee van tijd. Eerst goed uitgerust (uitgeslapen) en vervolgens enthousiast begonnen. Deuren, motorkap, spatborden en zijplaten als eerst. Nu is de motor goed zichtbaar. Als dit zo doorgaat, ben ik vanavond al klaar.

Helaas!! die !@^#@!! naafmoer aan de rechterzijde zit muurvast. Twee sleutels heb ik hier al op kromgebogen. Morgenochtend gaan we toch naar Burton. Daar even vragen om advies. Verder gegaan met het strippen van de koets om 21.30 uur wordt het donker.
 

30 mei 2003

Na enig steggelen aan de ontbijttafel (Blauw, Groen, Groen Blauw) zijn we eruit. De kleur wordt Racing Green, net als onze vorige Rover. Op naar Burtoncar en bestellen maar. Bij Burtoncar aangekomen zaten een paar medewerkers net buiten koffie te drinken. Marc nodigde ons ook uit voor een bakkie. Nog even kijken naar een blauwe Burton voor de zekerheid... Binnen stond ook een roomwitte. Is eigenlijk ook wel mooi. Marc kan zowel Racing Green als Roomwit op zeer korte termijn leveren. Namelijk volgende week al. Na nog wat dubben hebben we gekozen voor de roomwit. Het nieuwe Chassis is volgende week ook binnen, dus dat kunnen we mooi combineren.
Bij Brezan een nieuwe dopsleutel gehaal met een langere hefboom. Hierin moet de naafmoer zijn meerdere erkennen, en na enige krachtinspanningen geeft de naafmoer de strijd op.
Nu alleen nog even de overige zaken van de koets  losdraaien, en de het  kan eraf.
Maar hoe haal je een koets eraf met z'n tween?
TIP1
Plaats blokken voor de wielen. Til de koets aan de achterkant op en trek deze naar achteren, zodat deze op de achterwielen rust. Verwijder de blokken. Laat de assistent het chasis naar achteren duwen. De achterwielen verplaatsen de koets nu automatisch verder naar achteren. Plaats als de koets kantelt onder de achterzijde van de koets een ronde balk. Plaats de blokken opnieuw voor de wielen. Til de koets aan de voorzijde op en rol deze via de ronde balk verder naar achteren en het chassis is koetsvrij.

De Eend is vleugellam. Nu alleen nog de motor van het chassis verwijderen. Dat ding is loodzwaar. Hoe doe je dat met z'n  tween zonder takel en blessures?  Nou als volgt.
TIP2
Je maakt de moeren van de voorsteunen en de versnellingsbak los van het chassis. Onder de motor, achter de drainagemoer plaats je de garagekrik met een plankje, en duwt deze omhoog.
Voor het chassis plaats je een tafeltje op dezelfde hoogte. Onder de motorsteunen leg je een plaat (in mijn geval een stuk meubelpaneel. Laat de garagekrik zakken. De voorste motorsteunen staan nu op de plaat. Laat de assistent de plaat tegenhouden schuif de motor verder de plaat op door deze aan de versnellingsbak op te tillen. Zorg er hierbij wel voor dat er een blok hout onder de versnellingsbak ligt, zodat de remschijven niet als motorsteun worden misbruikt.

Tot laat in de avond ben ik nog bezig geweest met het verwijderen van de veren. Nu hoeven alleen de veerpotten nog los. Hiervoor heb ik steeksleutel 46 nodig, en die heb ik niet. Morgenochtend dus even langs de Praxis of zo.

31 mei 2003

Bij Praxis een grote tang gehaald. Helaas, dit gaat niet werken. Bij een ijzerhandel een tweede tang gehaald. De moeren aan de achterwielzijde van de veerpotten gingen redelijk eenvoudig los. De moeren aan de voorkant was een heel ander verhaal. Na veel martelen heb ik de strijd gestaakt en de slijptol uit de verpakking gehaald en de steunen doorgeslepen. Zonde van mijn tijd en de geweest. De veerpotten zijn aan de voorzijde achter het rubber behoorlijk doorgeroest. Toch maar andere aanschaffen. De voor en achteras van het chassis verwijderd en het chassisnummer uitgeslepen. De onderdelen gesorteert. Nu alleen nog de bouten van de veren en de stoprubbers van het chassis afhalen

2 juni 2003
's Ochtends gebeld met Owatrol voor leveranciers in Apeldooorn. Owatrol besteld bij Interkleur. Middag vrijgenomen. De motor is zit onder vet en vuil.
Deze heb ik een flinke sopbeurt gegeven. Het is me niet gelukt om de versnellingsbak van de motor te scheiden. De remklauwen en startmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Owatrol opgehaald bij Interkleur in Apeldoorn. Achteras schoongemaakt, geschuurd en behandeld met Owatrol RLS.

3 juni 2003
Bij Minke langsgeweest om een afspraak te maken voor het ophalen van de 2CV koets. Dit word waarschijnlijk woensdagmiddag. Eerste demper schoongemaakt, geschuurd en in de kleur zwart gespoten. Vooras schoongemaakt, geschuurd en behandeld met Owatrol. Warmtewisselaars en 1e demper  schoongemaakt en zwart gespoten.

5 juni 2003
Voor en achteras geverfd met hamerite.

6 juni 2003
De bestelling van alle benodigde onderdelen naar Burton gefaxt en via telefonische overboeking het bedrag overgemaakt.  7500 euro lichter. De oude koets is opgehaald. De hogedrukspuit van mijn vader geleend om het motorblok af te spuiten.

7 juni 2003
Feest!! De bus van mijn zwager opgehaald en vertrokken richting Zutphen. Vandaag krijgen we de body en het chassis. Martin had de bestelling bijna klaar. Hij moest nog een paar dingen bij elkaar zoeken. Gebruikte veerpotten had hij niet meer. Gekozen voor nieuwe RVS veerpotten. Het uitlaatstuk tussen de eerste en tweede demper is niet op voorraad. Op de klokken zit een levertijd, dus deze kon ik nog niet meekrijgen. Ondertussen even wat foto's gemaakt van de Burtons die er stonden. Het was milimeterwerk, maar we konden alles in n keer meenemen. Bij de Praxis een momentsleutel gekocht,  thuis de spullen uitgeladen en begonnen met de heropbouw van het chassis.

8 juni 2003
Het gaat hagelen. De kist met de body voor de zekerheid extra afgedekt met plastic.

9 juni 2003
De motor is op het chassis geplaatst.

10 juni 2003
De body gedeeltelijk uitgepakt en de benodigde gaten geboord.

11 juni 2003
Body op het chassis geplaatst en vastgezet

12 juni 2003
Pedalen en ventilatieopening geplaatst. Mijn eerste bouwfout. De ventilatieopening moet je op de buitenzijde van de body plaatsen. Achterverlichting en knipperlichten geplaatst
 

13 juni 2003
Kleinmateriaal opgehaald bij Burton Car Company en tevens foto's gemaakt van het voorbeeld chassis.
Benzine en remleidingen aangesloten. Achterklep geplaatst. Deze staat bol. Via de forums ontdekt dat dit een bekend probleem is. Door deze te verzwaren zal deze rechttrekken. Stuurkolom geplaatst en remleiding ontlucht.
 

14 juni 2003
Achterspatborden voorfront geplaatst. Tegenvaller. Aan de bovenzijde tussen het voorfront en de body zit een kier van 2cm.

16 juni 2003
Voorspatborden en motorkap geplaatst. Verlichting aan de voorzijde geplaatst. RVS gaasjes in de luchtinlaten geplaatst

17 juni 2003
Per mail een paar foto's verzonden naar Burton Car Company.

19 juni 2003
Reactie van Johan van Burton Car Company. Het voorfront zou te laag geplaatst zijn.

20 juni 2003
Ik kan schuiven met het voorfront wat ik wil, maar of een kier van 2cm aan de bovenzijde of aan de onderzijde.

21 juni 2003
Opnieuw foto's gemaakt en per mail verzonden aan Johan. Johan heeft met Dimmitri de foto's bekeken. Het blijkt een fout in het voorfront. De hoek is niet goed.

Ze hebben nog een wit voorfront staan. Deze kan ik komen ophalen. Direct het voorfront gedemonteerd. Deze past niet achter in de kofferbak van een Rover 45. In de Renault Twingo van mijn vrouw past deze wel. Die Fransen bouwen toch wel praktische wagens. Bij Burton Car Company het voorfront omgeruild en meteen wat kleinmateriaal en een paar klokken gekocht.
Het voorfront aan de body gekoppeld. Ziet er stukken beter uit. Geen kier te bekennen.
 

23 juni 2003
Kabelboom aangelegd. Grille en RVS luchtroosters geplaatst op het nieuwe voorfront. Voorspatborden en koplampbeugel op het nieuwe voorfront geplaatst. Dashboard ingericht.

24 juni 2003
Meters voorzien van de benodigde bekabeling.
 

26 juni 2003
Bij Burton Car Company de hoge voorruit, zijuitlaat, tweede demper en 123-ontsteking gekocht. Uitlaat geplaatst. Na enig aandringen ging het motortje ronken en pruttelen. Tijdens het lange doorstarten kwam er wat benzine uit de carborateur. Waarschijnlijk zit er een vuiltje (of een beetje verf) tussen de pakking en het spruitstuk.

27 juni 2003
Voorruit en ruitenwissers geplaatst.

Velg van reserverwiel met de staalborstel ontroest. Deze is dusdanig verrot dat ik er met een schroevendraaier doorheen kan prikken. HIervoor moet dus een nieuwe komen.

Ik heb zo onderhand voor een aardig kapitaaltje achter het huis staan. Gebeld met CitroKlassiek voor een bouwverzekering. Het inschrijfformulier wordt mij per post toegezonden. Ik heb in ieder geval een voorlopige dekking
Gebeld met de RDW voor een keuringsafspraak. Het kan niet eerder dan 25 augustus. De man van de RDW gaf mij de tip om kontakt op te nemen met Duck Hunt. Zij hebben vaste keuringsdagen. Duckhunt heeft voor 18 augustus een keuring geregeld.

28 juni 2003
Het weer gaat verslechteren. Toneau Cover en spiegelpakket gekocht bij Burton Car Company. Tevens de bekleding besteld. Het wordt lichtbruin.

Bij gebruik van een hoge voorruit moet de auto over een ontwasemingssysteem beschikken. Bij Burton Car Company hebben ze hiervoor nog geen kant en klare oplossing. Slangen, roosters, buizen en verwarmingsbuisisolatie gekocht bij de bouwmarkt. De diverse mogelijkheden onderzocht. Nog geen goede oplossing gevonden voor de ontwaseming van de voorruit. (veel keteltjes met water gekookt)

30 juni 2003
Opnieuw ontwasemingsmogelijkheden onderzocht, maar geen afdoende oplossing kunnen vinden.

1 juli 2003
Boze brief van de RDW. Als je een auto bezit, moet deze verzekerd zijn. Kopie van rijbewijs en kenteken deel 1 en 2 gemaakt. Aanvraagformulier van CitroKlassiek ingevuld. Het regent te veel. Ik kan weinig beginnen.   De Toneau cover sluit niet helemaal aan bij het dashboard. Voor de zekerheid een afdekzeiltje aangeschaft. Oproep geplaatst in het forum van de Burtonclub www.burtonclub.nl voor suggesties voor de het ontwasemings-probleem.

2 juli 2003
Verzekeringsaanvraag van CitroKlassiek gepost. UPC heeft mijn account weer voor elkaar. Ik kon 5 weken lang niet meer mailen en niet meer bij mijn website. Internetten ging gelukkig wel. Ik heb het weinig gemist, omdat ik bijzonder druk was met het bouwen van de Burton, en ook nog over een hotmail-account beschik, maar lastig was het wel.
Logboek bijgewerkt en op het internet geplaatst.

4 juli 2003

Velg behandeld met verfafbijtmiddel en afgekrabt

5 juli 2003
Velg gespoten met primer en vervolgens met bruine lak. Velg voorzien van chroomrand en deksel.
123 ontsteking ingebouwd. Stationair toerental bijgesteld
 

7 juli 2003
Bij Bandenkoning in Apeldoorn de band van de verroeste velg over laten zetten op de gebruikte velg. Het resultaat mag er zijn (vind ik zelf)

8 juli 2003
Bij Bandenkoning in Apeldoorn tevens de band van het reservewiel en de twee achterbanden laten afhalen. De volgende avonden druk in de weer geweest met verfafbijt en staalborstels. Weer een velg gevonden die vervangen moet worden.

12 juli 2003
Eric heeft de tekening van de ontwaseming op zijn website geplaatst. Bij de Gamma de onderdelen gekocht en de ontwaseming met enige modificaties gemaakt en geplaatst. Bij de bandenkoning de banden op de twee zgan velgen laten zetten.

14 juli 2003
Omdat ik zowel ontwaseming als warme voeten wil, ben ik met een PVC-verloopstuk, flexibele buis en isolatiebuis gaan knutselen
 

19 juli 2003
Bij Burton Car Company de laatste ontbrekende onderdelen gehaald: bekledingsset, kilometerteller, gebruikte velg, handremblokjes en triangel. De stoel voorzien van de nieuwe hoes, en de kilometertelller geplaatst

21 juli 2003
Primer en verf gekocht. Ik  wil de polyesterkleur in de kofferbak en wielkasten verbergen. Ontwasemingssysteem aangesloten. Spiegels geplaatst. Eerste proefrit. Op de oprit wel te verstaan (11m). Remmen getest.Geen overbodigege luxe. De kilometerteller is niet goed. Als ik een meter vooruit ga, rijd ik volgens de teller 30km per uur en na 3 meter rijd ik al 100Kmph (en dat met een standaard blokje!). Het lijkt erop dat de wijzer direct is gekoppeld met de met Een remklauw lekte remvloeistof. Nieuw rubbertje geplaatst. Kofferbak voorzien van de eerste laag primer.

23 juli 2003
Gebruikte velg  ontdaan van de verflaag

25 juli 2003
Velg voorzien van primer. Kofferbak voorzien van ralkleur 9001

26 juli 2003
Bezoek aan BCC. Zij gaan met vakantie, en op 18 augustus is de RDW keuring. Dus 3M poetsset gekocht en gelcoat reparatiemiddel meegekregen. De kilometerteller kwam blijkbaar uit een foute serie en ik kreeg een nieuwe mee. Over service gesproken. Bij Brezan 7-aderige kabel en een stekker en contrastekker voor de triangel gekocht.
Nieuwe kilometerteller geplaatst.
Ontwasemingssysteem definitief aangesloten.

Velg voorzien van laklaag.
Sierstrip geplaatst met sikaflex. Geen succes. Sikaflex-vleken verwijderd. Opnieuw met dubbelzijdig plakband, nu wel naar wens.
Kraal'rubbers' van sky en waslijn gemaakt (priegelwerkje).
Het midden van het stuurwiel voorzien van schuim en sky.

Tirangel-kabel aangesloten op achter, rem en knipperlichten.

31 juli 2003
Hulpkoppeling voor triangel gekocht (dat BCC dat er niet standaard op zet). Bagage-ogen in motorruimte geplaatst. Afdekplaat voor de onderzijde van het dashboard op maat gemaakt. Twee wielen gedemonteerd. Hierop komen morgen nieuwe bandjes.

1 augustus 2003
Twee banden (firestone 55,- pst.) bij de Banenkoning op de verse velgen laten plaatsten en de band van het reservewiel laten afhalen. Banden gemonteerd, Kraalrubber op rechterachterspatbord gezet. Drukknopen van het tapijt afgetekend. Burton 303 gewassen.


2 augustus 2003
Nu komen de leuke klusjes; het afwerken van de auto. De Burton  onder de carport geplaatst, zodat wij minder last van de zon hebben. Voor vandaag hebben ze 30 graden voorspeld. Eerst begonnen met het plakken van de wandbekleding en vervolgens het tapijt erin gelegd. Daarna de kraalrubbers op de resterende drie spatborden geplaatst. Het was een priegelklusje, maar het zit er strak op.
Het dubbelzijdige plakband voor de sierstrips liet toch los. Bij de Praxis Tesa Montageband gehaald. Ze zitten nu als een huis.

3 augustus 2003
Vreselijk mooi weer, een Burton op de oprit, en er niet in mogen rijden. Wat een straf!
Om de vering goed af te kunnen stellen, wil ik de tank wel vol benzine hebben. Met een jerrycan van 5 liter is dit vier keer rijden. We kunnen natuurlijk ook de Burton naar de pomp brengen. De triangel met Burton achter de auto gekoppeld en afgereist naar de benzinepomp. De eerste meters van Burton 303 op de openbare weg (gedegradeerd als aanhanger weliswaar). Zo'n triangel werkt monster mooi. Met 16 liter extra in de tank doorgereden naar een afgelegen plek, om wat foto's te schieten van een Burton in het wild. Nou ja, in het wild, gemuilkorft met een triangel dan.

 

4 augustug 2003
De auto uitgebreid gewassen. Nu zijn de krasjes die tijdens de bouw zijn ontstaan duidelijk zichtbaar.

5 augustus 2003
De krassen verwijderd met het 3M onderhoudspakket van Burton. Dit werkt bijzonder goed. Het kost een beetje tijd, maar het resultaat is verbluffend.
 

9 augustus 2003
De auto in de was gezet. Burton 303 glimd!

12 augustus 2003
De auto moet vandaag worden afgeleverd bij Burton voor controle om vervolgens maandag 18 augustus te worden gekeurd bij de RDW. Er staan nog een paar kleine dingen op het lijstje die moeten worden afgewerkt. Het is bijzonder warm. Zeker als je ondersteboven in de body het gaskabeltje op maat moet maken. Om 16.00 uur moeten we stoppen, omdat we uiterlijk om 16.30 moeten vertrekken richting Zutphen. De Burton met de triangel achter de Rover gehangen en afgereisd naar Zutphen.

Iwan zat buiten op het moment dat we kwamen aanrijden. Hij was erg te spreken over het eindresultaat. Bij een blik onder de motorkap zag hij direct dat ik de remleiding verkeerd om op de remcilinder had geplaatst. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer dingetjes mis zijn, maar juist daarvoor laten we de Burton voor de keuring controleren.

13 en 14 augustus
Geen telefoon van Burton. Heb ik de auto dan toch vrijwel foutloos gebouwd?? Mankeert er dan niets aan??

15 augustus
Telefoon van Burton. Aan Burton 303 zitten wel een paar gebreken. Er zitten scheurtjes in de motorophanging en in de stofhoezen van de aandrijving. Om dit te herstellen zijn de kosten van het materiaal niet hoog, maar wel gaat er behoorlijk wat manuren inzitten. Met mijn lekenogen heb ik dit achteraf dus niet goed beoordeeld.
Ik kan nu twee dingen doen: De reparaties laten uitvoeren, of de Burton weer ophalen en het zelf repareren. Het laatste houdt in, dat ik een nieuwe afspraak moet maken voor de keuring. De kans dat tijdens onze vakantie in Burton 303 kunnen rijden is dan wel erg klein. Het besluit was dus snel genomen. Burton Car Company voert de reparaties uit.
 

18 augustus

Burton 303 is 18/8/2003 goedgekeurd door de RDW!